تقييم الموقع
أقوال (75)
من فيلم غريب.. في بيتي
عفاف: استنى عندك! اتفضَّل ع الأوضة دي. يكون في عِلمك، مفيش أي كلام بيني وبينك! أنت فاهم؟ فاهم؟ فاهم؟!
شحاتة: حاضر، حاضر، حاضر.
عفاف: استنى عندك! اتفضَّل ع الأوضة دي. يكون في عِلمك، مفيش أي كلام بيني وبينك! أنت فاهم؟ فاهم؟ فاهم؟!
شحاتة: حاضر، حاضر، حاضر.
من فيلم حدوتة مصرية
عبد الهادي: أهو الناس تتسلى.
يحيى: أنا مش مسلواتي. روح شوف أراجوز تفهمه!
نبقة: ما أنت راخَر معلَّق على الجلاليب وناس حافية! يا أخي إعمل لك فيلم فيه فخفخة شوية.
يحيى: أبيع أحلام زي الأمريكان؟!
نبقة: وماله؟! على الأقل ننسى الهم اللي إحنا فيه.
يحيى: ويفضل راكِبنا!
عبد الهادي: أهو الناس تتسلى.
يحيى: أنا مش مسلواتي. روح شوف أراجوز تفهمه!
نبقة: ما أنت راخَر معلَّق على الجلاليب وناس حافية! يا أخي إعمل لك فيلم فيه فخفخة شوية.
يحيى: أبيع أحلام زي الأمريكان؟!
نبقة: وماله؟! على الأقل ننسى الهم اللي إحنا فيه.
يحيى: ويفضل راكِبنا!
من فيلم غريب.. في بيتي
حنان: باتفرج عليك وأنت بتلعب.. ماتش يجنن.. يجنن.
شحاتة: بتتفرجي عليَّ وأنا بالعب؟!
حنان: أيوة.
شحاتة: بالعب فين؟! ده الماتش اتلعب يوم الجمعة اللي فاتت، واتذاع في التليفزيون، وخلص خلاص.
حنان: لا، مانا مسجلاه عندي.
شحاتة: جولي إكده.. مسجلاه على شريط وبتسمعيه.
حنان: هاها، أسمعه إيه؟! ده أنا باشوفه في التليفزيون، ع الفيديو كاسيت.
شحاتة: ويطلع إيه ال.. اللي جولتي عليه ده؟
حنان: اختراع.
شحاتة: يعني أجدر أشوف نفسي وأنا بالعب، بعد ما لعبت؟!
حنان: طبعًا..
شحاتة: سبحان الله.. علَّم الإنسان ما لم يعلم.
حنان: باتفرج عليك وأنت بتلعب.. ماتش يجنن.. يجنن.
شحاتة: بتتفرجي عليَّ وأنا بالعب؟!
حنان: أيوة.
شحاتة: بالعب فين؟! ده الماتش اتلعب يوم الجمعة اللي فاتت، واتذاع في التليفزيون، وخلص خلاص.
حنان: لا، مانا مسجلاه عندي.
شحاتة: جولي إكده.. مسجلاه على شريط وبتسمعيه.
حنان: هاها، أسمعه إيه؟! ده أنا باشوفه في التليفزيون، ع الفيديو كاسيت.
شحاتة: ويطلع إيه ال.. اللي جولتي عليه ده؟
حنان: اختراع.
شحاتة: يعني أجدر أشوف نفسي وأنا بالعب، بعد ما لعبت؟!
حنان: طبعًا..
شحاتة: سبحان الله.. علَّم الإنسان ما لم يعلم.
من فيلم دماء على الأسفلت
د. سناء نور الحسن: إيه اللي حصل خلاكي بالشكل ده؟!
سهام نور الحسن: حاجات كتير أوي يا سناء، باشوفها وباعرفها لأول مرة! اكتشفت أن المشاكل اللي بنعمل عليها أبحاثنا في المركز، مجرد مشاكل فلكلورية، قشة من ع الوش وبس! لكن اللي حاصل جوه، اللي حاصِل فعلًا في بلدنا.. ماحدش قرَّب منه! أنا اكتشفت إني زيَّك!
د. سناء نور الحسن: زيي؟
سهام نور الحسن: أنت اتغرَّبت وبعدت وأنفصلت وأنت بره، وأنا وحصللي نفس الشيء وأنا جوه!
د. سناء نور الحسن: إيه اللي حصل خلاكي بالشكل ده؟!
سهام نور الحسن: حاجات كتير أوي يا سناء، باشوفها وباعرفها لأول مرة! اكتشفت أن المشاكل اللي بنعمل عليها أبحاثنا في المركز، مجرد مشاكل فلكلورية، قشة من ع الوش وبس! لكن اللي حاصل جوه، اللي حاصِل فعلًا في بلدنا.. ماحدش قرَّب منه! أنا اكتشفت إني زيَّك!
د. سناء نور الحسن: زيي؟
سهام نور الحسن: أنت اتغرَّبت وبعدت وأنفصلت وأنت بره، وأنا وحصللي نفس الشيء وأنا جوه!
من فيلم بتوقيت القاهرة
يحيى: أنت عارف أنا مادخَّنتش من إمتى؟
حازم: إمتى؟
يحيى: لأ، أنا اللي باسألك لأن أنا مش فاكر.
يحيى: أنت عارف أنا مادخَّنتش من إمتى؟
حازم: إمتى؟
يحيى: لأ، أنا اللي باسألك لأن أنا مش فاكر.
أنظر أيضًا