فيلم نحن لا.. نزرع الشوك - 1970 - الدهليز
Cookies disclaimer

I agree By continuing to use our website you agree to our cookies policy. (click here for policy details)
باستمرارك في استخدام موقع الدهليز، فأنت توافق على سياسة الموقع لاستخدام الكوكيز. (عرض سياسة استخدام الكوكيز)

تقييم الموقع
عن الفيلم
نوع الفيلم: أبيض وأسود
المدة: 110 دقيقة
سنة الإنتاج: 1970
القصة: تدخل سيدة في سلسلة من المشاكل، ما بين وفاة أمها، وقسوة زوجة أبيها الجديدة، وعملها كخادمة، واعتداء مخدومها عليها..
تمثيل
اقتباسات (24)
سيدة: مش كل مرة تسلم الجرَّة يا عباس.
عباس: اتلمي يا بت وبلاش لماضة.
حمدي: ماتقوليش "سمس"، قولي "شمس"، بالشين.
سيدو: سَمسون؟
حمدي: إذا سقطت في الحساب، يبقى حاسقط الامتحان كله.
محمد السمادوني: ولا يهمك.
حمدي: يعني مش حاخد "الكفاءة".
محمد السمادوني: تعمل إيه بالكفاءة؟! تلات تربع اللي واخدين كفاءة بدون كفاءة!
حمدي: أصل إذا ماخدتش الكفاءة يبقى مش حاخد "البكالوريا".
محمد السمادوني: بكالوريا؟! وأنت عايز البكالوريا تعمل بيها إيه؟!
حمدي: عشان آخد "الليسانس".
محمد السمادوني: ليسانس؟! نص حمير البلد واخدين ليسانس، ولسَّاهُم حمير.
حمدي: يعني بالعربي، أسقط!
محمد السمادوني: ولا يهمك. يوم ما تسقط ليك عندي مكافأة عظيمة، فُسحة هايلة، بدل سقوط.
حمدي: طب وإذا نجحت يا بابا؟
محمد السمادوني: لا، يبقى كفاية عليك فرحة النجاح.
حمدي: لو خدت الكفاءة، سنتين، آخد البكالوريا، وأدخل الجامعة.
سيدة: هي لسة فيها بكاروريا؟
حمدي: أنا أعرف أعلمك إزاي.
سيدة: وتخليني أقول "سمس" زي ما بتقولوها؟
حمدي: حاخليكي تقولي "شمس" و"قمر" و"نجوم".. روحي إنتي نامي.
سيدة: هو بقى فيها نوم؟ ماطلعت.
حمدي: هي إيه اللي طلعت؟
سيدة: إيه.. السمس.
سيدة: أهو أنت كده، الواحدة ماتاخدش منك غير الكلام الفارغ!
حمدي: جايباها لمين دي يا سيدة؟
سيدة: كوثر وأمها جُم م الصعيد.
حمدي: طب وجايبة إزازة واحدة ليه؟
سيدة: ماحنا دايمًا بنعمل كده، بنجيب إزازة واحدة، ونحطها في كوبايتين، ونحط عليهم تلج.
حمدي: روحي هاتي إزازة تانية بلاش فضايح!
والدة حمدي: الفاتحة للنبي يبارك، ويجعله جواز العمر إن شاء الله.
علام: يا ميت نزاكة، يا ميت نزاكة. يا ميت فُل، يا ميت فُل.
سيدة: (لنفسها) لقيتي الكيَّال اللي يلمِّك!
زهرة: هي بسلامتها لسة عاملالي عروسة ونايمة لحد الضهر؟! قومي يا تفيدة صحِّيها!
زهرة: إخيه! التقلية شايطة، والأكل ناقص ملح! هو ده السم الهاري اللي حاتوكليه للمعدول جوزِك؟! لكن الحق مش عليكي! الحق ع اللي آويكي في بيته! مابترديش ليه يا بِت؟! هاه؟! اتخرستي خلاص؟! ماحدش مالي عينك في البيت ده يا بت إنتي؟! (تلقي سيدة الحلة على الأرض) يا لهوتي! الولية رميت الحلة السخنة بتغلي عليَّ، عايزة تحرقني! يا دهوتي! (تتوجه لابنها) أنا خلاص يا ابني، مابقاليش عيش في البيت ده أبدًا!
علام: ليه يا أمَّا؟!
زهرة: يا ابني دي بهدلتني وضربتني وشتمتني ولمت علي الجيران يا ابني!
علام: حقك علي يا أمَّا.
زهرة: دي حرقت الطبيخ يا ابني!
علام: معلش يا أمَّا.
زهرة: وكسرت يا ابني إزاز النشوق يا ابني كات عايزاه يكسر نافوخي!
علام: بعد الشر عليكي يا أمَّا.
زهرة: يا ابني دي كسرت كمان إزازتين مِش.
علام: كفاية بقى يا أمَّا كسرتي دماغي!
زهرة: يا عيني! يا عيني على بختك يا زُهرة!
بائعة الخضراوات: معلش يا اختي، عشان خاطر جوزك.
سيدة: جوزي؟! جوز الشوم، جوز اللوم! دي ماكانتش جوازة، دي كانت جنازة!
أميرة: خدي ياختي خدي.
سيدة: إيه ده؟
أميرة: دي حاجة حاتهديكي أوي، بس اشربيها مرة واحدة. (تسعل سيدة) أيوة كده، دلوقتي تهدي وتستريَّحي خالص. ياللا، كملي الكوباية.
سيدة: لأ، كفاية كده.
أميرة: اسمعي كلامي، أنا عارفة أن طعمه وحش، لكن حايهديكي أوي.. ياللا.. عشان خاطري.. أيوة كده.. اشربي.. اشربي..
أميرة: يا باي! مبلمة كده ليه؟! هو يعني كان جرى إيه؟! قال على رأي المثل: "كنا، وكان، وكان ياما كان"! أهو كله محصَّل بعضه.
سيدة: ليكي حق! كله محصَّل بعضه!
توحيدة: اشتغلتي قبل كده؟
أبو زيد: بكرة تتودِّك.
توحيدة: اسكت أنت! اتدوَّري يا شابة وريني كسمك.. اتمشي! ماتتغندَّري يا بِت وتفردي صدرك أمَّال! (تكلم أميرة خديها يا بت على جوه).
أميرة: هاهاها، علِّمناهم الشحاتة، سبقونا ع الأبواب.
سيدة: كفاية خمرة، صحِّتك أولى.
أنور: خايفة عليَّ؟!
سيدة: هو عشان منفعتي، أضرَّك؟!
دلال: امتثال.
امتثال: نعم يا أبلتي؟
دلال: عايزاكي تروحي بسرعة خالص العنوان ده، وتلبسي بقى الفستان الترتر والجزمة الدبابة.
دلال: كله تمام.. تسلم إيديكي يا برينج خيَّاطة. قصيتيلي الفستان التاني؟
الخياطة: لسة.
دلال: خلي بالك، أنا حالبسه الخميس الجاي في حفلة الجمعية في جنينة الأزبكية. عايزاكي بقى تعمليلي شوية كَشكَشة من هنا، وشوية هندزة من هنا، والصدر تقوَّريه لغاية هنا. شوفي بقى ياختي، فتحة الجنب، تطلع لفوق، أكتر.. حاداريهم ليه؟ وحشين؟!
الخياطة: مفيش أحلى من كده.
دلال: كسم ورسم وزبدة ومرمر.
دلال لسيدة: إخص عليكي يا بت يا ناقصة، هو كان عيش وبسطرمة؟!
دلال لسيدة: بسم الله ما شاء الله، بسم الله ما شاء الله. ربنا ياختي يزيدك من نعيمه.. إيه ده كله؟! إيه ده كله؟! إيه ده كله؟! إيه ده كله؟! والنبي، والنبي ياختي انتي تستاهلي أكتر وأكتر وأكتر من كده..
دلال: البتيفور ده يجنن.
أخطاء (2)
حينما تقترب الكاميرا من السرير في مشهد اغتصاب سيدة من عبد، نلاحظ خيال الكاميرا يتحرَّك على السرير.
بعض الألفاظ لا تَتَمَاشَى مع حركات الفم (مثل مشهد حديث سيدة مع الخياطة حول اللوحة).
منوعات (8)
تشاهد جارة حمدي في السينما فيلم الوردة البيضاء (1932)، مما يوضح أن سيدة وُلِدَت تقريبًا في أوائل العشرينيات من القرن العشرين.
أصيب محمد السمادوني بنزيف في المخ، وأدى هذا لِشَلَل نصفي.
ضرَّة سيدة من علام: سعاد، ابنة الشيخ التهامي.
تطلق دلال على سيدة اسم دلال في بيت الدعارة.
يعطي أنور أجرة للعاهرات: 5 جنيهات إذا لم تعجبه - 10 جنيهات إذا أعجبته، وقد أعطى سيدة أول مرة 50 جنيهًا.
أعطت دلال لسيدة جنيهان نصيبها من العشرة جنيهات في بيت الدعارة.
اسم ابن سيدة: جابر، واسم ابن حمدي: حمادة.
تكلفة ماكينات الطِباعة الجديد: 2000 جنيهًا.
صفحات مقترحة