شادية - الدهليز
تقييم الموقع
عن الفنان
الاسم الأصلي:
فاطمة أحمد شاكر
تاريخ ومكان الميلاد:
08/02/1931 - حي عابدين، القاهرة، مصر
تاريخ ومكان الوفاة:
28/11/2017 - مستشفى الجلاء العسكري، القاهرة، مصر (86 عامًا)
سنوات العمل السينمائي:*
1947 - 1984
الزيجات:
الأقارب:
* بحسب البيانات المتوفرة لدى الدهليز
منوعات (7)
والدها كان يعمل مهندسًا في التفتيش الملكي.
اكتشفها الفنان حلمي رفلة وأحمد بدرخان.
شجعتها أسرتها على دخول مجال الفن.
كوَّنت ثنائيًّا مع الفنان كمال الشناوي، وكذا مع الفنان صلاح ذو الفقار.
لم تنجب أبناء.
لها مئات الأغاني.
اعتزلت الفن عام 1986.
أقوال (33)
سيدة: مش كل مرة تسلم الجرَّة يا عباس.
حمدي: لو خدت الكفاءة، سنتين، آخد البكالوريا، وأدخل الجامعة.
سيدة: هي لسة فيها بكاروريا؟
حمدي: أنا أعرف أعلمك إزاي.
سيدة: وتخليني أقول "سمس" زي ما بتقولوها؟
حمدي: حاخليكي تقولي "شمس" و"قمر" و"نجوم".. روحي إنتي نامي.
سيدة: هو بقى فيها نوم؟ ماطلعت.
حمدي: هي إيه اللي طلعت؟
سيدة: إيه.. السمس.
سيدة: أهو أنت كده، الواحدة ماتاخدش منك غير الكلام الفارغ!
حمدي: جايباها لمين دي يا سيدة؟
سيدة: كوثر وأمها جُم م الصعيد.
حمدي: طب وجايبة إزازة واحدة ليه؟
سيدة: ماحنا دايمًا بنعمل كده، بنجيب إزازة واحدة، ونحطها في كوبايتين، ونحط عليهم تلج.
حمدي: روحي هاتي إزازة تانية بلاش فضايح!
سيدة: (لنفسها) لقيتي الكيَّال اللي يلمِّك!
بائعة الخضراوات: معلش يا اختي، عشان خاطر جوزك.
سيدة: جوزي؟! جوز الشوم، جوز اللوم! دي ماكانتش جوازة، دي كانت جنازة!
أميرة: خدي ياختي خدي.
سيدة: إيه ده؟
أميرة: دي حاجة حاتهديكي أوي، بس اشربيها مرة واحدة. (تسعل سيدة) أيوة كده، دلوقتي تهدي وتستريَّحي خالص. ياللا، كملي الكوباية.
سيدة: لأ، كفاية كده.
أميرة: اسمعي كلامي، أنا عارفة أن طعمه وحش، لكن حايهديكي أوي.. ياللا.. عشان خاطري.. أيوة كده.. اشربي.. اشربي..
أميرة: يا باي! مبلمة كده ليه؟! هو يعني كان جرى إيه؟! قال على رأي المثل: "كنا، وكان، وكان ياما كان"! أهو كله محصَّل بعضه.
سيدة: ليكي حق! كله محصَّل بعضه!
سيدة: كفاية خمرة، صحِّتك أولى.
أنور: خايفة عليَّ؟!
سيدة: هو عشان منفعتي، أضرَّك؟!
حمدي: والله زمان يا سيدة..
سيدة: أيام ماتتنسيش.
حمدي: كانت أيام حلوة.
سيدة: أنا ماعيشتش غيرها.. دي كل عمري..
سيدة: هو ده بيت الطاعة؟!
عباس: ماله؟ سكن شرعي زي ما قالت حضرة الحكومة، قلة وحصيرة ومحل أدب.
الشبكة الفنية
عرض الأعمال المشتركة مع