سياسة اسنخدام الكوكيز

أوافق باستمرارك في استخدام موقع الدهليز، فأنت توافق على سياسة الموقع لاستخدام الكوكيز. (عرض سياسة استخدام الكوكيز)

عن الفيلم
نوع الفيلم: أبيض وأسود
المدة: 110 دقيقة
سنة الإنتاج: 1970
القصة: تدخل سيدة في سلسلة من المشاكل، ما بين وفاة أمها، وقسوة زوجة أبيها الجديدة، وعملها كخادمة، واعتداء مخدومها عليها..
سيناريو
تمثيل
منوعات (8)
  تشاهد جارة حمدي في السينما فيلم الوردة البيضاء (1932)، مما يوضح أن سيدة وُلِدَت تقريبًا في أوائل العشرينيات من القرن العشرين.
  أصيب محمد السمادوني بنزيف في المخ، وأدى هذا لِشَلَل نصفي.
  ضرَّة سيدة من علام: سعاد، ابنة الشيخ التهامي.
  تطلق دلال على سيدة اسم دلال في بيت الدعارة.
  يعطي أنور أجرة للعاهرات: 5 جنيهات إذا لم تعجبه - 10 جنيهات إذا أعجبته، وقد أعطى سيدة أول مرة 50 جنيهًا.
  أعطت دلال لسيدة جنيهان نصيبها من العشرة جنيهات في بيت الدعارة.
  اسم ابن سيدة: جابر، واسم ابن حمدي: حمادة.
  تكلفة ماكينات الطِباعة الجديد: 2000 جنيهًا.
اقتباسات (6)
سيدة: مش كل مرة تسلم الجرَّة يا عباس.
عباس: اتلمي يا بت وبلاش لماضة.
حمدي: ماتقوليش "سمس"، قولي "شمس"، بالشين.
سيدو: سَمسون؟
حمدي: إذا سقطت في الحساب، يبقى حاسقط الامتحان كله.
محمد السمادوني: ولا يهمك.
حمدي: يعني مش حاخد "الكفاءة".
محمد السمادوني: تعمل إيه بالكفاءة؟! تلات تربع اللي واخدين كفاءة بدون كفاءة!
حمدي: أصل إذا ماخدتش الكفاءة يبقى مش حاخد "البكالوريا".
محمد السمادوني: بكالوريا؟! وأنت عايز البكالوريا تعمل بيها إيه؟!
حمدي: عشان آخد "الليسانس".
محمد السمادوني: ليسانس؟! نص حمير البلد واخدين ليسانس، ولسَّاهُم حمير.
حمدي: يعني بالعربي، أسقط!
محمد السمادوني: ولا يهمك. يوم ما تسقط ليك عندي مكافأة عظيمة، فُسحة هايلة، بدل سقوط.
حمدي: طب وإذا نجحت يا بابا؟
محمد السمادوني: لا، يبقى كفاية عليك فرحة النجاح.
حمدي: لو خدت الكفاءة، سنتين، آخد البكالوريا، وأدخل الجامعة.
سيدة: هي لسة فيها بكاروريا؟
حمدي: أنا أعرف أعلمك إزاي.
سيدة: وتخليني أقول "سمس" زي ما بتقولوها؟
حمدي: حاخليكي تقولي "شمس" و"قمر" و"نجوم".. روحي إنتي نامي.
سيدة: هو بقى فيها نوم؟ ماطلعت.
حمدي: هي إيه اللي طلعت؟
سيدة: إيه.. السمس.
أخطاء (2)
 حينما تقترب الكاميرا من السرير في مشهد اغتصاب سيدة من عبد، نلاحظ خيال الكاميرا يتحرَّك على السرير.
 بعض الألفاظ لا تَتَمَاشَى مع حركات الفم (مثل مشهد حديث سيدة مع الخياطة حول اللوحة).