فيلم الحفلة - 2013 - الدهليز
Cookies disclaimer

I agree By continuing to use our website you agree to our cookies policy. (click here for policy details)
باستمرارك في استخدام موقع الدهليز، فأنت توافق على سياسة الموقع لاستخدام الكوكيز. (عرض سياسة استخدام الكوكيز)

تقييم الموقع
عن الفيلم
نوع الفيلم: ألوان
المدة: 97 دقيقة
التصنيف: إثارة - جريمة - دراما
سنة الإنتاج: 2013
القصة: بعد اختفاء سارة زوجة شريف، يبدأ الرائد فاروق في سبر أغوار القضية، ويشك في كل مَنْ يعرفونها، ويحاول حل اللغز من خلال ما يرويه المشتبه فيهم عن أحداث الحفلة التي سبقت الاختطاف.
تمثيل
اقتباسات (1)
فاروق: طب أحب أعرف بقى الفرق بين الصُّحاب والجيران.
نانسي: الجيرة ليها أصول، لكن الصحاب حاجة تانية.
فاروق: مش فاهم.
نانسي: يعني.. الجيران.. نسلم على بعض، نزور بعض في المناسبات.. بس لازم ناخد بالنا في كلامنا معاهم.. لكن الصحاب حاجة تانية.. تقدر تقول كده أنك ممكن تقعد معاهم مَلْط.
فاروق: ملط؟!
نانسي: مم.. بس مش المعنى الحرفي للكلمة طبعًا..
فاروق: طبعًا.. مفهوم.. هو حضرتك ساكنة هنا لوحدك؟
نانسي: مم.. مطلَّقة.
فاروق: مفهوم.
نانسي: هو إيه اللي مفهوم؟
فاروق: أن حضرتك متطلَّقة.
نانسي: ودي حاجة وحشة ولّا كويسة بقى من وجهة نظر حضرتك؟
فاروق: دي نعمة من عند ربنا.
نانسي: واضح أوي أنك مبسوط في جوازك.
فاروق: عرفتي إزاي إن أنا متجوز؟
نانسي: م الدبلة اللي في إيدك!
فاروق: آه! هي الدبلة دي اللي موَّقفة حالنا!
نانسي: طب ما تقلعها وتاخد راحتك.
فاروق: هاهاها.. عسل والله يا مدام نانسي. شوفتي إنتي عسل إزاي؟ عشان متطلقة.. بالِك إنتي لو متجوزة، كنتي بقيتي حاجة تانية خالص!
أخطاء (4)
نلاحظ أنه عندما يتصل شريف بسارة على المحمول وهو ينتظرها في المول التجاري أن الساعة على الموبايل: 2.54، ولكنه قبلها بثوانٍ معدودة (14 ثانية) كان ينظر في الساعة بمعصمه وكانت 3.10 ظهرًا.
عندما يخنق حسام شريف بالسلك، نراهما يسقطان على الأرض، إلا أنه في اللقطة التالية مباشرةً نراهما يكسران زجاج الباب وهما واقفين.
عندما يكسر حسام وشريف شباك الباب وهما يتعاركان، نلاحظ أن الزجاج كُسِر أولًا قبل أن يلمساه بلحظات بسيطة.
نرى في إحدى كاميرات المول تاريخ: 27 ديسمبر 2012 (27/12/2012)، ولكن في نهاية الفيلم نرى في كاميرا من كاميرات المول حول نفس اليوم تاريخ 27 فبراير 2012 (27/2/2012).
منوعات (16)
رقم سيارة شريف: ن س ب 126.
بعدما تختفي سارة ينظر شريف في ساعته ليجدها الساعة 3.10 ظهرًا (وكان لها حوالي الساعة قبلها في المول).
رقم تليفون سارة: 01000001067.
نرى في إحدى كاميرات المول تاريخ: 27 ديسمبر 2012 - الساعة 4.29 ظهرًا (كاميرا 13).
حينما يحضر فاروق للمول، تكون الساعة 8.13 م. (كاميرا 29).
سارة كانت مخطوبة لحسام، وكانت قد صدمت شخًصًا مع خطيبها السابق بالسيارة قبل اختفائها بستة أشهر. وبعدها بشهر تعرَّفت على شريف، وتزوجَّها بعدها بشهر آخر (أي اختفت بعد زواجهما بأربعة أشهر فقط، وكانت حُبلى).
إعلان محل المنتجات الغذائية مُقْحَم بصورة واضحة، حيث تم ذكره اسمه والمَدْح فيه ثلاثة مرات خلال أول ربع ساعة من الفيلم، ومرة رابعة بعد مرور نصف ساعة من الفيلم، ثم مرة خامسة يُذكر اسمه في نهاية الفيلم.
اسم شركة شريف: القاهرة الجديدة للاستثمار (هو شريك بها مع صديق له).
مراد تزوج نهاد منذ عشرة سنوات قبل حادث اختفاء سارة.
وثيقة التأمين على الحياة التي باسم سارة من "شركة أوسكار للتأمين"، وتاريخ بدء التأمين كان 1 أكتوبر 2010، ومبلغ التأمين: مليون دولار.
تاريخ ميلاد سارة: 4 أكتوبر 1986 (أي أن عمرها في بدء الفيلم هو "26" سنة).
رقم سيارة نانسي: أ هـ ن 391.
رقم تليفون الشريحة التي تُرِكَت على باب فيلا شريف: 6006095200.
يطلب الخاطف مبلغ 10 مليون جنيهًا.
اسم محطة المترو التي ترك فيها شريف حقيبة المال: محطة مترو عبده باشا.
نرى علم البرازيل على اليخت الذي يركبه شريف.
صفحات مقترحة