تقييم الموقع
عن الفنان
الاسم الأصلي:
محمد كمال الشناوي
تاريخ ومكان الميلاد:
26/12/1921 - ملكال، السودان
تاريخ ومكان الوفاة:
22/08/2011 - القاهرة، مصر (89 عامًا)
سنوات العمل السينمائي:*
1947 - 2006
الدراسة:
* مدرسة المنصورة
* بكالوريوس كلية التربية الفنية للمعلمين، جامعة حلوان.
الزيجات:
* بحسب البيانات المتوفرة لدى الدهليز
منوعات (5)
اكتشفهُ أستاذه بمدرسة المنصورة "عبد العزيز سيد الأهل" بمواهبه في التمثيل والرسم والغناء.
ترك وظيفته بعد دخوله مجال الفن.
كوَّن ثنائيًّا مع الفنانة شادية.
أسَّس شركات إنتاج.
عمل خارج مصر في أكثر من عمل.
أقوال (9)
أبو الوفا: إحنا عملنا اللي علينا، لكن إرادة ربنا فوق كل شيء.
سامية: أنت دخلت هنا إزاي؟!
أدهم بك: إحنا ندخل في أي مكان يعجبنا، في الوقت اللي يريَّحنا.
أدهم بك: هاهاها، أنا أحب الست الذكية.. أعشقها.. أعشقها عشق.. وأنتي ست زكية أوي..
أدهم بك: والله المثل بيقول: "لو البيت خرب، خدلك منه ولو قالب طوب".
خالد صفوان: طب والكتب دي، اللي ظبطناها في شقتك.
حلمي: ما المكتبة كان فيها كتب تاريخ وأدب وطب!
خالد صفوان: والخطوط اللي حاطتها في الصفحات دي؟ تقدر تقوللي ليه؟
حلمي: أولًا الصفحات دي معناها مرتبط باللي قبليها واللي بعديها. ثانيًا الخطوط دي للتلخيص. ثالثًا الكتب دي بتتباع في السوق! يعني ماهياش ممنوعة!
خالد صفوان: اتكلم كويس! عشان بتتباع في السوق، معنى كده أنك تشتريها؟!
حلمي: يا فندم، الميثاق والدستور بيكفلوا حرية الفكرة والعقيدة لكل مواطن.
خالد صفوان: المواطن الصالح. إيه رأيك في الأفكار اللي موجودة في الكتاب ده؟
حلمي: أكيد بتعبَّر عن رأي المؤلف.
خالد صفوان: وأنت طبعًا، مؤمن بيها.
حلمي: مش شرط إني مؤمن بكل اللي أقراه.
خالد صفوان: بطَّل لف ودوران! عايز تفهمني أنه توارد خواطر؟ الكلام اللي أنت معلم عليه هنا هو نفس الكلام اللي مكتوب في منشورات المحلة!
حلمي: وأنا إيه عرَّفني المنشورات دي معمولة فين! ما يمكن معمولة هنا!
خالد صفوان لمخبر: المفروض الأفندي ده كان يجيلي جاهز ع التحقيق!
خالد صفوان: كلنا مجرمين، كلنا ضحايا.. كلنا مجرمين، كلنا ضحايا..
نبيل قدري المنيلاوي: اسمع، أنا مش عاوز حد يزعجني. مش عاوز أوشف حد ولا أقابل حد. أنت فاهم؟
نعناع: فاهم طبعًا: حضرتك حاتكتب جواب، مش عاوز حد يزعجك علشان ينزل عليك الوحل.
فريد أبو وردة: بتقوللي ألو، أقولها إيه؟
نبيل قدري المنيلاوي: ألو!
فريد أبو وردة: ألو. وبعدين؟
نبيل قدري المنيلاوي: قوللها وحشتيني يا نيلة!
فريد أبو وردة: وحشتيني يا نيلة.
نبيل قدري المنيلاوي: إوعى تقلع، خليك واحدة ست.
فريد أبو وردة: إحنا محتاجين لواحدة ست.
صور (464)
الفنان عبر السنين
جوائز (1)
حصل على جوائز عديدة.
الشبكة الفنية
عرض الأعمال المشتركة مع